Bekräftelse behov och innebörden av att älska någon

Emmy var här tidigare, då vi inte hade setts på länge och det precis vart val så hade vi endel att prata om.
En sak vi då pratade om är det här med människor som alltid måste vara tillsammans med någon.
Jag tycker det känns sjukligt att alltid behöva ha pojk/flickvän och vara älskad (jag är själv en sådan människa som gärna vill vara omtyckt, men jag har hellre nära vänner och hellre få bra än många ytliga).
Människor som alltid pratar om hur mycket dom älskar sin partner och sen blir dumpade och 3 dagar senare har hittat någon ny som dom älskar.

Detta får mig att undra om dagens ungdomar verkligen vet vad kärlek är.
Och det gör mig medveten om att det är få som verkligen förstår innebörden i att älska någon.
Jag tycker det är skrämmande att man kan såga att man älskar någon otroligt mycket en dag och sen 3 dagar senare vara tillsammans med någon ny som man älskar otroligt mycket.
Är det bara jag som känner så att man inte bör säga dom tre små orden till någon innan man vart tillsammans ett tag?
Att älska och att hata är båda väldigt starka känslor som jag inte tycker man ska slänga ur sig hur som helst.

Man kanske har jättestarka känslor för någon även att man bara har varit tillsammans med någon i 1-2 dagar, men det kan lika gärna vara en förälskelse eller vanlig kärlek och det är för mig stor skillnad på en förälskelse, att vara kär och att älska någon.

Såhär tänker jag:
Förälskelse: Något ganska ytligt, här är det egentligen inte själva personligheten du har fallit för utan kanske utseendet.
Han/hon ser alltid bra ut och verkar jätte trevlig och snäll och helt plötsligt kommer du på dig själv med att känna ett litet pirr i magen när du ser eller tänker på personen fast än att ni inte pratat på riktigt och haft tid att lära känna varandra.
Kärlek: Här har man väldigt starka känslor för personen, snarare fjärillar i magen än ett litet pirr.
Man kan inte bli kär i någon man inte känner utan kärlek är när man gillar personen som den är, personlighet, utseende ja helt enkelt allt som har med personen att göra.
Att älska: Är att vara jätte kär, men på en helt annan nivå.
När man väl känner att man verkligen älskar någon kanske ni inte längre är som nyförälskade turturduvor som gosar och kelar hela tiden.
Men även att det inte är så längre så finns ändå känslorna där och ni har hunnit bygga upp en sådan trygghet och tillit till varandra att ni vill leva livet tillsammans.

För min innebär alltså att älska någon att man är tillräckligt kär i personen att vilja dela sitt liv med den och att man känner sig trygg med den, nästan som om man vore en person.
Äkta kärlek = Att älska... Och om man nu älskar någon så tar det ett bra tag att komma över någon, det tar inte bara 2 dagar eller en vecka.
Det kan ta månader eller till och med år att komma över någon, det beror helt enkelt på hur mycket man man egentligen älskade personen och hur länge man var tillsammans och under vilka omständigheter det tog slut.

Tänk på det innan ni säger att ni älskar någon nästa gång.


Kommentarer
Postat av: Emmy

Tycker detta sammanfattade riktigt bra vad vi pratade om, eller i alla fall ungefär vad vi kom fram till, för jag tycker det är ungefär så här också, speciellt delen med; "Älskar man någon så tar det inte 3 dagar eller en vecka att komma över personen"

Kunde inte formulerat det bättre själv :)

Puss på dig <3

2010-09-25 @ 10:13:23
Postat av: Tina

kärlek är bajs ändåså! :)

2010-09-29 @ 21:56:36
URL: http://tinutt.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0